6 op 10 Europeanen wil meer betalen voor verpakkingen met minder plastic
- Ruim zes op de tien Europese consumenten wil meer betalen voor verpakkingen met minder plastic
- 59% geeft aan nu meer afval te sorteren en te recycleren dan vijf jaar geleden
- Media-aandacht en de afschaffing van plastic zakken in winkels zijn belangrijkste bron voor bewustwording bij consumenten.
Ruim zes op de tien Europese consumenten wil meer betalen voor levensmiddelen waarvan de verpakking minder plastic bevat. Daarnaast geeft 59% aan meer afval te sorteren en te recycleren dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een studie van DS Smith, een belangrijke Europese speler op het vlak van duurzame verpakkingen.
De strijd tegen plastic afval leek nog nooit zo groot. Steeds meer consumenten zijn zich ook bewust van de gevolgen van plastic afval voor het milieu en gaan daarom duurzamer leven. Maar hoe ver gaan ze nu voor minder plastic? Volgens een studie van DS Smith, een belangrijke Europese speler op het vlak van duurzame verpakkingen, bij ruim 3.395 consumenten in België, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk, verkiest maar liefst 91,5% van de ondervraagden verpakkingen met 85% minder plastic. 62% geeft zelfs aan bereid te zijn om tot 12,5% meer te betalen voor zo’n ecologischere verpakkingsoptie.
Opvallend: de Belgische consumenten (54%) zijn het minst bereid om meer te betalen voor een duurzame verpakking, in vergelijking met de Polen (72%), de Britten (60%) en de Duitsers (63%).
Plastic verpakkingen grootste zorgenkind
Op de vraag wat nu de grootste uitdaging is voor de huidige samenleving, antwoordde 86% milieukwesties. Verpakkingen zijn daarbij de grootste boosdoeners volgens de respondenten. De Duitsers voelen zich het meest ongerust over verpakkingen (83%), gevolgd door de Britten (78%), Belgen (73%) en Polen (71%).
«Wat de verpakkingen zelf betreft, komt plastic in heel Europa duidelijk naar voren als het grootste zorgenkind, genoemd door ongeveer zeven op de tien respondenten», citeert de studie. Dat is een pak meer dan de koffiecapsules die op de tweede plaats komen en slechts door 6% van de consumenten wordt genoemd. Metalen verpakkingen (aluminium blikken en schalen, enz.) komen dan weer op de derde plaats (5%) en waterdicht gecoate verpakkingen voor vloeistoffen zoals melk en vruchtensappen (4%) eindigen op de vierde plaats. Opvallend: kartonnen verpakkingen worden slechts door 1% van de respondenten in de vier landen genoemd als onrustfactor.
59% sorteert en recycleert meer afval dan 5 jaar geleden
Toch is er ook goed nieuws. De afgelopen vijf jaar zijn de recyclinggewoonten van Europeanen aanzienlijk verbeterd. 59% geeft aan nu meer afval te sorteren en te recycleren dan vijf jaar geleden. Als we daarbij specifieker ingaan op de verschillende landen, zien we dat enkel Duitsland onder de 50% scoort: 62% in België, 64% in het VK, 65% in Polen en 44% in Duitsland. “Dit kan zijn omdat de sorteer- en recyclinggewoonten in die markt al stevig ingeburgerd waren, aangezien 53% van de ondervraagden daar zegt nu evenveel te sorteren en recycleren als vijf jaar geleden”, verklaart DS Smith.
«De overdaad aan verpakkingen en plastic verpakkingen baart de Europese consument grote zorgen, zozeer zelfs dat men nu bereid is meer te betalen voor minder plastic in de verpakkingen», verklaart Bart Albrechts, General Manager België bij DS Smith. «De Europeanen zijn echt een stuk vooruitstrevender geworden en sorteren en recyclen meer dan vijf jaar geleden. Het is ook zeer bemoedigend dat ze er terecht van uitgaan dat kartonnen verpakkingen veel minder zorgwekkend zijn: het is een duurzaam verpakkingsalternatief voor plastic en zeer goed recycleerbaar.»
De general manager roept dan ook op om een circulaire economie tot stand te brengen waarin verpakkingen tot het absoluut noodzakelijke minimum worden ingeperkt en verpakkingen voor consumptiegoederen in toenemende mate worden gemaakt van recycleerbare en gerecycleerde materialen zoals karton.
Meer bewustwording
Maar hoe komt het nu dat consumenten zich bewuster zijn van de gevolgen van plastic verpakkingen? Vooral door de grote media-aandacht en de afschaffing van plastic zakken in winkels, zo geeft respectievelijk 30% en 26% van de Europese consumenten aan.
Opvallend: hoewel het bewustzijn toeneemt, geeft 16% van de Belgen aan zich geen zorgen te maken over verpakkingen. In het Verenigd Koninkrijk is dat 12%, in Duitsland 9% en in Polen 8%. «Waarschijnlijk komt dat omdat er in België meer respondenten zijn die zeggen dat ze hun huishoudelijk afval systematisch sorteren. Dat zou het geval zijn bij maar liefst 82% van de Belgen, vergeleken met 65% van de Duitsers, 54% van de Britten en 45% van de Polen», verklaart DS Smith.
De Belgen hebben er bovendien ook het meeste vertrouwen in dat ze over een adequate infrastructuur beschikken om de meeste soorten afval gemakkelijk te kunnen recycleren. Daarnaast staan ze bovenaan de Europese ranglijst als het gaat om de recycling van papier en karton, glas, plastic en de waterdichte pakken voor vloeistoffen.